Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q1/2024

Tiedotamme ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Onnikodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset, henkilöstö ja palvelun tilaajat). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0–100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q1/2024 Onnikotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 83,5 (Q4/2023 82,3). Laatuindeksikyselyiden avoimissa vastauksissa nousi yksikkökohtaisia kehittämistarpeita, joihin tartuttiin. Vastauksia laatuindeksikyselyihin saatiin Q1 aikana 1564 kappaletta (Q4/2023 1280). Asukkailta vastauksia saatiin 695kpl. Kehittämistoimenpiteinä Q1/2024 aikana toteutui koulutus itsemääräämisoikeudesta koko henkilökunnalle ja erikseen esihenkilöille. RAI-arviointeja koskien järjestettiin koulutus arviointitiedon hyödyntämisestä yksikönjohtajille, tiimivastaaville ja RAI-vastaaville. Koko henkilöstölle avoin RAI-perehdytys toteutui kertaalleen.   

Omavalvontakysely  

Onnikotien laatua seurataan kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä yhdeksästä seurattavasta osa-alueesta; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omaohjaajuus, kirjaaminen, toteuttamissuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q1:lla viranomaisasiakirjat, rajoitustoimenpiteet ja valmiussuunnitelmat.  

Onnikotien omavalvontaindeksi vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä oli 92,6 (Q4/2023 91,1). 

Muut laatumittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin liittyen omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisiin. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q1/2024 vaihtelivat 59,9–99,4 % välillä (Q4/2023 60,5–95 %). Onnikodeissa on pilotoitu alkuvuoden aikana uutta kirjaamisjärjestelmää. Pilottiin osallistuneiden yksiköiden laadun tunnusluvuissa on ollut puutteita, jotka korvaantuvat takautuvasti laajemman käyttöönoton yhteydessä.  

Poikkeamat  

Asiakkaiden hoidossa havaittujen puutteiden ja epäkohtien korjaamiseksi tärkein työkalumme on poikkeamaraportointi. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti. Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q4/2024 aikana Onnikodeissa kirjattiin yhteensä 1433 poikkeamaa (Q4/2024 1421). Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 7,9 vrk. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (4–5 tason) asukastapaturmien määrä oli 0,12 tuhatta hoitovuorokautta kohden. Vakavien lääkepoikkeamien määrä oli 0,15 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden.  

Poikkeamajärjestelmään lisättiin vuoden vaihteessa uutena poikkeamalajina ympäristöpoikkeamat. Näiden alle raportoidaan esimerkiksi kiinteistöhuoltoon tai jätehuoltoon liittyvät vaaratekijät sekä mahdolliset biologiset ja fysikaaliset tekijät ympäristössä.  

Omavalvontakäynnit 

Vuosittain jokaiseen yksikköön tehdään johdon toimesta vähintään yksi omavalvontakäynti. Vuonna 2023 koulutimme kokeneista yksikönjohtajista sisäisiä auditoijia (omavalvontaohjaaja) toteuttamaan omavalvontakäyntejä. Vuonna 2024 omavalvontakäyntien yhteinen teema Mehiläisen sosiaalipalveluissa on asiakasturvallisuus. Käynnit ovat startanneet Q1 aikana.   

Muut toimenpiteet 

Onnikotien yksikönjohtajille ja tiimivastaaville järjestettiin koulutus valvontalaista. Tämä koulutus tuki huhtikuussa aloitettavaa omavalvonnan seurantahavaintojen kirjaamista. Yksikkökohtaiset omavalvonnan seurantahavainnot tullaan julkaisemaan kvartaaleittain yksiköiden verkkosivuilla. Ensimmäiset seurantahavainnot julkaistaan toukokuussa 2024.  

Onnikodeissa toimii oma IMO-asiantuntijatyöryhmä. Kaikkien yksiköiden on mahdollista konsultoida työryhmää saadakseen tukea itsemääräämisoikeutta koskeviin kysymyksiin. Työryhmän pääasiallinen tehtävä on antaa erityishuoltolain edellyttämiä lausuntoja kehitysvammaisten itsemääräämisoikeutta rajoittavien toimenpiteiden osalta. Työryhmä vahvistui alkuvuoden aikana, kun saimme mukaan uuden psykologin. Aki Vainikaisella on pitkä kokemus kehitysvammaisten parissa työskentelystä. Aki on käynyt Q1 aikana tutustumassa yksiköissä ja tuonut vankan kokemuksensa vahvasti käyttöömme.