Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q4/2023

Tiedotamme ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Onnikodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset, henkilöstö ja palvelun tilaajat). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0–100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q4/2023 Onnikotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 82,3 (Q3/2023 81,8). Laatuindeksikyselyiden avoimissa vastauksissa nousi yksikkökohtaisia kehittämistarpeita, joihin tartuttiin. Vastauksia laatuindeksikyselyihin saatiin Q4 aikana 1280 kappaletta. Asukkailta vastauksia saatiin 558. Kehittämistoimenpiteinä Q4/2023 toteutettiin koulutuksia henkilökunnalle autismista, haastavista kohtaamistilanteista ja itsemääräämisoikeuden vahvistamisesta.  

Omavalvontakysely  

Onnikotien laatua seurataan kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä yhdeksästä seurattavasta osa-alueesta; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omaohjaajuus, kirjaaminen, toteuttamissuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q3:lla viranomaisasiakirjat, rajoitustoimenpiteet ja valmiussuunnitelmat.  

Onnikotien omavalvontaindeksi vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä oli 91,1 (Q3 92,3). 

Muut laatumittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin liittyen omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisiin. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q4/2023 vaihtelivat 60,5–95 % välillä (Q3 58–95 %). Onnikoteihin valittiin syksyn aikana kirjaamisvastaavat, jotka osaltaan jatkossa vahvistavat kirjaamista yksiköissä. Kirjaamisvastaavien koulutus alkoi lokakuussa ja jatkui joulukuussa kirjaamisvastaavien ja yksikönjohtajien yhteisellä koulutuksella.  

Poikkeamat  

Asiakkaiden hoidossa havaittujen puutteiden ja epäkohtien korjaamiseksi tärkein työkalumme on poikkeamaraportointi. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti. Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q4/2023 aikana Onnikodeissa kirjattiin yhteensä 1421 poikkeamaa (Q3 1031). Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 9,4 vrk. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (4–5 tason) asukastapaturmien määrä oli 0,11 tuhatta hoitovuorokautta kohden. Vakavien lääkepoikkeamien määrä oli 0,14 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden.  

Poikkeamista nousi esille tarve muistuttaa kaikkia yksiköitä mahdollisten hälytyslaitteiden säännöllisestä testaamisesta.  

Omavalvontakäynnit 

Vuosittain jokaiseen yksikköön tehdään johdon toimesta vähintään yksi omavalvontakäynti. Kevään 2023 aikana koulutimme kokeneista yksikönjohtajista sisäisiä auditoijia (omavalvontaohjaaja) toteuttamaan omavalvontakäyntejä. Syksyn omavalvontakäyntien teemana oli tarkistaa, että yksikön omavalvontasuunnitelma vastaa arkisia käytänteitä. Painotimme käynneillä omavalvonnan toimeenpanoa ja asiakkaan oikeuksia. Omavalvontaohjaajat, palvelujohtajat, linjajohtaja ja laatupäällikkö toteuttivat käynnit Q4 aikana.  

Onnikodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Näiden arviointien tulosten keskiarvo oli 4,10/5 (Q3 3,96/5). 

Muut toimenpiteet 

Mehiläisessä toteutetaan vuosittain omavalvonnan vuosikysely. Onnikotien vuosikyselyssä omavalvonnan arvioitiin toteutuneen kokonaisuudessaan hyvin. Omavalvontasuunnitelmat on viety yksiköiden ulkoisille verkkosivuille vuoden 2023 aikana. Omavalvontasuunnitelmiin liittyvät avoimet kysymykset osoittivat, että suunnitelmat ovat kehittyneet ja ne vastaavat aiempia vuosia paremmin yksikön tosiasiallisia käytäntöjä.