Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q2/2023

Vuoden vaihteessa voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta olemme rakentaneet omavalvontaohjelmat. Tähän liittyen tiedotamme myös ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Onnikodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset, henkilöstö ja palvelun tilaajat). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0-100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q2/2023 Onnikotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 82,3 (Q1/2023 82,3). Laatuindeksikyselyiden avoimissa vastauksissa nousi yksikkökohtaisia kehittämistarpeita, joihin tartuttiin. Vastauksia laatuindeksikyselyihin saatiin Q2 aikana 1282 kappaletta. Asukkailta vastauksia saatiin 579.  Kehittämistoimenpiteinä Q2/2023 toteutettiin koulutuksia itsemääräämisoikeuden tukemisesta ja omaohjaajateemavuoteen liittyviä tehtäviä jatkettiin sovitusti. Onnikotien omat RAI-kouluttajat valmistuivat kesäkuussa 2023.  

Omavalvontakysely  

Onnikotien laatua seurataan kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä yhdeksästä seurattavasta osa-alueesta; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omaohjaajuus, kirjaaminen, toteuttamissuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q2:lla viranomaisasiakirjat, rajoitustoimenpiteet ja valmiussuunnitelmat.  

Onnikotien omavalvontaindeksi vuoden 2023 toisella neljänneksellä oli 89,8/100 (Q1 91,9).  

Muut laatumittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin liittyen omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisiin. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q2/2023 vaihtelivat 65-95% välillä (Q1 60-95%). Panostamme edelleen kirjaamiseen, jotta kaikki arjessa toteutuneet toimet nousevat näkyviin.   

Poikkeamat  

Asiakkaiden hoidossa havaittujen puutteiden ja epäkohtien korjaamiseksi tärkein työkalumme on poikkeamaraportointi. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti. Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q2/2023 aikana Onnikodeissa kirjattiin yhteensä 1091 poikkeamaa (Q1 1134kpl). Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 11,2 vrk. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (4-5 tason) asukastapaturmien määrä oli 0,3 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Vakavien lääkepoikkeamien määrä oli 0,5 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Lääkehoitoa kehittääksemme olemme siirtyneet Q2 aikana suurimmassa osassa yksiköistä lääkkeiden koneelliseen annosjakeluun. 

Sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset kirjataan Onnikodeissa poikkeamajärjestelmän kautta. Kesäkuussa yksikönjohtajat kertasivat yksiköissä, millaisista asioista tulee tehdä sosiaalihuoltolain mukainen ilmoitus.   

Pistotapaturmien lukumäärään kiinnitettiin poikkeamien käsittelyn yhteydessä huomiota. Onnikodeissa on säännölliset koulutukset lääkehoidosta vastaaville sairaanhoitajille. Heillä on myös oma tiedotuskanava. Pistotapaturmat tullaan nostamaan molempiin erityiseksi aiheeksi lääkehoidosta vastaavan laatupäällikön toimesta. 

Kaikkiin Onnikoteihin toteutettiin kevään aikana työturvallisuuteen liittyvien vaarojen arviointi ja yleinen toimintariskien kartoitus. Riskienkartoitus osoitti, että toiminta nähdään pääsääntöisesti ohjeiden ja vaatimusten mukaisena. Suurimmat riskit olivat tartuntatauteihin, henkilöstön saatavuuteen ja asukkaiden aggressiivisuuteen liittyviä. 

Omavalvontakäynnit 

Vuosittain jokaiseen yksikköön tehdään johdon toimesta vähintään yksi omavalvontakäynti. Kevään 2023 aikana koulutimme kokeneista yksikönjohtajista sisäisiä auditoijia (omavalvontaohjaaja) toteuttamaan omavalvontakäyntejä. He toteuttavat ensimmäiset omavalvontakäynnit syksyllä 2023 laatupäällikön tukemana. 

Onnikodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Näiden arviointien tulosten keskiarvo oli 3,99/5 (Q1 3,97).