Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q3/2023

Tiedotamme ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Onnikodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset, henkilöstö ja palvelun tilaajat). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0–100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q3/2023 Onnikotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 81,8 (Q2/2023 82,3). Laatuindeksikyselyiden avoimissa vastauksissa nousi yksikkökohtaisia kehittämistarpeita, joihin tartuttiin. Vastauksia laatuindeksikyselyihin saatiin Q3 aikana 1197 kappaletta. Asukkailta vastauksia saatiin 586.  Kehittämistoimenpiteinä Q3/2023 toteutettiin koulutuksia haastavan asiakkaan kohtaamisesta ja itsemääräämisoikeuden vahvistamisesta.  

Omavalvontakysely  

Onnikotien laatua seurataan kuukausittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä yhdeksästä seurattavasta osa-alueesta; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omaohjaajuus, kirjaaminen, toteuttamissuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q3:lla viranomaisasiakirjat, rajoitustoimenpiteet ja valmiussuunnitelmat.  

Onnikotien omavalvontaindeksi vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä oli 92,3 (Q2 89,8/100).  

Muut laatumittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin liittyen omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisiin. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q3/2023 vaihtelivat 58–95 % välillä (Q2 65–95 %). Onnikoteihin valittiin syksyn aikana kirjaamisvastaavat, jotka osaltaan jatkossa vahvistavat kirjaamista yksiköissä. Kirjaamisvastaavat valmistautuivat lokakuussa alkaneeseen koulutukseensa toteuttamalla syyskuussa omassa yksikössään kirjaamisen havainnoinnin. Tässä havainnoinnissa nousi esille jatkuva tarve kirjaamisen koulutukselle ja kirjausten kuvailevuuteen panostamiseen. 

Poikkeamat  

Asiakkaiden hoidossa havaittujen puutteiden ja epäkohtien korjaamiseksi tärkein työkalumme on poikkeamaraportointi. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti. Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q3/2023 aikana Onnikodeissa kirjattiin yhteensä 1031 poikkeamaa (Q2 1091). Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 8,6vrk. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (4–5 tason) asukastapaturmien määrä oli 0,40 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Vakavien lääkepoikkeamien määrä oli 0,10 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden.  

Henkilökunnan palautekanavat kerrattiin elokuun laatukatsauksen jälkeen yksiköissä. Onnikodeissa henkilökunnalla on mahdollisuus antaa palautetta ja kertoa tekemistään omavalvonnan huomioista samassa järjestelmässä, jossa poikkeamat raportoidaan.  

Poikkeamajärjestelmään lisättiin syksyllä poikkeamalajiksi ympäristöpoikkeamat, joita voisi olla esimerkiksi biologiset ja kemialliset tekijät tai kiinteistöön liittyvät vaaratekijät.  

Omavalvontakäynnit 

Vuosittain jokaiseen yksikköön tehdään johdon toimesta vähintään yksi omavalvontakäynti. Kevään 2023 aikana koulutimme kokeneista yksikönjohtajista sisäisiä auditoijia (omavalvontaohjaaja) toteuttamaan omavalvontakäyntejä. Syksyn omavalvontakäyntien teemana on tarkistaa, että yksikön omavalvontasuunnitelma vastaa arkisia käytänteitä. Painotamme käynneillä omavalvonnan toimeenpanoa ja asiakkaan oikeuksia. Omavalvontaohjaajat, palvelujohtajat, linjajohtaja ja laatupäällikkö toteuttavat käyntejä loppuvuoden aikana.  

Onnikodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Näiden arviointien tulosten keskiarvo oli 3,96/5 (Q2 3,99/5). 

Muut toimenpiteet 

Onnikodit oli Mehiläisen konsernin laatu- ja potilasturvallisuuden ohjausryhmässä esitysvuorossa syyskuussa. Saimme muilta linjoilta hyvää palautetta ja jatkokehitysvinkkejä sisäisiin koulutuksiimme.