Onnikotien omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q1/2023

Vuoden vaihteessa voimaan tulleen lakimuutoksen johdosta olemme rakentaneet omavalvontaohjelmat. Tähän liittyen tiedotamme myös ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Onnikodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset, henkilöstö ja palvelun tilaajat). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0-100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q1/2023 Onnikotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 82,3 (Q1/2022 84,2). Laatuindeksikyselyiden perusteella kehittämistoimenpiteinä Q1/2023 toteutettiin koulutus haastavan asiakkaan kohtaamisesta, omaohjaajan, asukkaan ja läheisen välistä yhteydenpitoa vahvistettiin sekä kehitettiin Onnikotien yhteistä ruokalistaa.  

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin liittyen omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisiin. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q1/2023 vaihtelivat 60-95% välillä. Kehittämistoimenpiteenä päätettiin keskittyä ja panostaa kirjaamiseen, jotta kaikki arjessa toteutuneet toimet nousevat näkyviin.  

Asiakkaiden hoidossa havaittujen puutteiden ja epäkohtien korjaamiseksi tärkein työkalumme on poikkeamaraportointi. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti. Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q1/2023 aikana Onnikodeissa kirjattiin yhteensä 1134 poikkeamaa. Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 13,5 vrk. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (luokka 4-5 tason) asukastapaturmien määrä oli 0,07 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Vakavien lääkepoikkeamien määrä oli 0,26 kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. Lääkehoitoa kehittääksemme olemme valmistelleet Q1 aikana siirtymistä lääkkeiden koneelliseen annosjakeluun.

Onnikodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Näiden arviointien tulosten keskiarvo oli 3,97/5 ja niiden perusteella tunnistettiin ja toteutettiin asukkaiden hoitoon liittyviä kehittämistoimenpiteitä. Yksiköille järjestettiin mm. koulutusta kirjaamisesta ja Onnikoteihin päätettiin valita ja kouluttaa omat RAI-kouluttajat.

Vuosittain jokaiseen yksikköön tehdään johdon toimesta vähintään yksi omavalvontakäynti. Onnikodeissa edellisen 12 kuukauden aikana omavalvontakäyntejä on toteutettu kaikissa yksiköissä. Omavalvontakäyntien teemoina ovat olleet lääkehoito, kohtaaminen ja itsemääräämisoikeuden tukemisen käytänteet. Omavalvontakäyntejä ovat tehneet palvelujohtajat ja laatupäälliköt. Jokaiseen Onnikotiin valittiin vuonna 2022 IMO-vastaavat, jotka ovat toteuttaneet yksiköissä omavalvontaa liittyen itsemääräämisoikeuden toteutumiseen ja rajoittamistoimenpiteisiin.